Hjem Søndagskommentar Domssøndag/Kristi kongedag

Domssøndag/Kristi kongedag

9 min lest
0
0
159

Domssøndag/Kristi kongedag – 20.11.2022

Joh 9,39-41

Bilde av Josh Calabrese

Da sa Jesus: «Til dom er jeg kommet til denne verden, så de som ikke ser, skal bli seende, og de som ser, skal bli blinde.» Noen av fariseerne som sto der, hørte dette og sa til ham: «Kanskje vi også er blinde?» Jesus svarte: «Var dere blinde, hadde dere ingen synd. Men nå sier dere: ‘Vi ser!’ Derfor blir deres synd stående.»

Jesus kom ikke til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham (Joh
3:17). Han fullførte frelsesverket da han tok på seg våre synder og led Guds rettferdige straff for de,
da han døde på korset og ga oss sin tilregnede rettferdighet for at vi ikke skulle bli dømt skyldig,
men få leve evig hos Gud. Dette gjorde han èn gang for alle mennesker, til alle tider. Allikevel står
det; «Til dom er jeg kommet» (v39). Det er uunngåelig, fordi det er noen som ikke vil tro. «Den som
tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har trodd på Guds
enbårne Sønns navn» (Joh 3:18). Det er bare ved tro på Jesus Kristus som vår Stedfortreder innfor
Gud at vi har del i hans frelsesverk. Derfor er en allerede dømt dersom en ikke tror på Jesus. Da står
en i sitt eget for Guds hellige og rettferdige åsyn og må dermed leve opp til hans krav om
fullkommenhet. Da må en oppfylle loven i et og alt, ellers kommer en ikke inn i himmelen. «Vær
da fullkomne, likesom deres himmelske Far er fullkommen» (Matt 5:48). Og da er dommen klar:
skyldig! For vi er alle syndere, som det står: det finnes ikke en som er rettferdig, ikke en som gjør
godt, alle er uduelige (Rom 3:10-12). Vi synder dessverre alle sammen i tanker, ord, gjerninger og
forsømmelser. «Og dette er dommen, at lyset er kommet til verden, og menneskene elsket mørket
fremfor lyset, for deres gjerninger var onde. For hver den som gjør det onde, hater lyset og kommer
ikke til lyset, for at hans gjerninger ikke skal bli refset» (Joh 3:18-20). Nei, mennesket vil ikke av
naturen komme til Jesus for å bli frelst. For hos ham blir våre onde gjerninger avslørt og refset. Gud
tåler ikke synd. Dette merker synderen i møte med hans hellighet. «Ve meg! Jeg er fortapt, for jeg
er en mann med urene lepper» (Jes 6:5). «Herre, gå fra meg, for jeg er en syndig mann» (Luk 5:8).
Det naturlige mennesket vil leve videre i sin synd. De vil ikke få den avslørt, refset og omvende
seg fra den. Det går ikke an å komme til Jesus og tro på ham til syndens forlatelse og frelse for så å
samtidig fortsette å leve i synden. Dette vitner bibelen klart og tydelig om (Hebr 10:26f).
Jesus sier disse ordene i vår tekst for denne søndagen i sammenheng med at han nettopp har
helbredet en blindfødt mann på sabbaten, til stor forargelse for fariseerne. Det er det sjette av sju
tegn i Johannesevangeliet som alle har til mål å skape tro på Jesus til frelse. Både mannen som
hadde vært blind og var blitt seende og fariseerne, hørte på Jesus da han sa dette. De er bilder på de
få (her den ene) som tror på Jesus (v38) og de mange som ikke vil tro (v41).
Mannen som ikke så er et bilde på de som innser sitt mørke, sin synd og sin fortapthet overfor
Gud og har behov for Lyset, Jesus (v5). Fariseerne er et bilde på alle de som ikke innser sitt mørke,
men tvert imot tror at de ser og at alt er i orden med dem overfor Gud og derfor ikke har noe bruk
for Lyset, Jesus. Disse tror ikke på Jesus og er derfor fremdeles skyldige. Dermed er de allerede
dømt (v. 41). Men Jesus vil så inderlig gjerne frelse også dem! Han vil at de som ser skal bli blinde
åndelig talt (v 39), for da innser de sitt behov for Jesus, så de vil tro på ham.
«Var dere blinde, da hadde dere ikke synd» (v41), for da ville de trodd på Jesus. Da hadde han fått
gitt dem synet igjen, slik at de hadde fått se ham som selv er Lyset og blitt frelst. Det er når vi ser
ham og fortsetter med å ha vårt blikk festet på ham att vi i sannhet ser, i åndelig forstand, og blir i
ham. Men er ikke blikket vårt festet på Jesus som vår Stedfortreder, så er vi i mørke og blindhet,
hvor mye vi enn tror og mener at vi selv ser.
Ser du din blindhet? Takk Gud for det! Jesus kom som lys i mørket for at du skal få se ham og bli
frelst ved troen. Ordet skaper troen.
Ser du det ikke? Da vil Gud at du skal få se sant på deg selv og din fortapte stilling, slik at du får
bruk for hans frelse. Ordet skaper dette også.
Er du blind i deg selv, men seende i Jesus? Bli i Lyset og ha ditt blikk festet på ham! Ordet er
mektig til å bevare deg.

  • Bli med oss i bønn!

    Fra og med 6 Mai til 14 Juni skal Jesusnett ha 40 dagers bønn og faste! Gjennom 20 år har …
  • 5. søndag i påsketiden

    5 søndag i påsketiden – 28.04.2024 Luk 13,18-21 Photo by Vince Veras Lignelsene om s…
  • 4. søndag i påsketiden

    4 søndag i påsketiden – 21.04.2024 Joh 13,30-35 Photo by John Towner Da Judas hadde …
Last flere relaterte artikkler
  • 20. søndag i treenighetstiden

    20. søndag i treenighetstiden – 15.10.2023 Joh 11,1-5 En mann som het Lasarus, var b…
  • 4 søndag i påsketiden

    4 søndag i påsketiden – 30.04.2023 Joh 16,16-22 Om en liten stund ser dere meg ikke …
  • 9. Søndag i treenighetstiden

    9 søndag i treenighetstiden – 7.08.2022 Luk 6,36-42 Bilde av Tim Hüfner Vær barmhjer…
Last flere av Rami Seppälä
Last flere inn Søndagskommentar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Se også

Bli med oss i bønn!

Fra og med 6 Mai til 14 Juni skal Jesusnett ha 40 dagers bønn og faste! Gjennom 20 år har …