Hjem Aktuelt I MØTE MED ONDSKAPEN

I MØTE MED ONDSKAPEN

6 min lest
0
0
270

Hvem er egentlig Anders Behring Breivik?

Når dette skrives, er det kort tid før rettspsykiaterne skal legge fram sin vurdering av mannen som gjorde 22. juli til en dato brent inn i alles bevissthet. En utredning på over to hundre sider er varslet fra de to fagfolkene som etter lange samtaler skal innstille overfor retten på om han kan holdes strafferettslig ansvarlig eller ikke.

 

En slik vurdering er en viktig del av vårt rettssystem, men mange har allerede gjort seg oppfatninger om hva slags menneske en med 77 liv på samvittigheten må være. Media har helt fra den fatale dagen brukt store ressurser til å få fram et bilde av ugjerningsmannen. Da han for første gang ble framstilt i åpen rett, var avisoverskriftene fete og fokuserte på avvikende trekk i hans personlighet og opptreden.

Det er rimelig at vi kjenner trang til å forstå hva som kan få et menneske til å begå slike ugjerninger. Kanskje kan vi få en innsikt som gjør oss litt klokere og i beste fall i stand til å bevisstgjøre holdninger hos oss selv og andre. Allerede har vi informasjon som lar oss ane at noe ganske tidlig kom skjevt ut i livet for ham som gjennom 1500 sider har latt oss se inn i sitt forvridde verdensbilde.

 

Den enkleste måten å forholde seg til Breivik på, er å beskrive ham som et monster, og tegne et bilde som gjør ham totalt ulik alle oss andre. Vi vil trolig få god hjelp til tenke slik i tiden framover mot rettsaken.
Men det kan være en farlig vei å begi seg inn på. Enkel og forståelig, men også farlig. Vi kan komme til å tenke at det onde alltid er et annet sted. Etter 2. verdenskrig har historikerne gjort det skremmende klart hvordan alminnelige tyskere i store tall gikk i tjeneste for nazi-regimet, og hadde oppgaver hvor de var nødt til å se hva slags forbrytelser Det tredje riket begikk.
Men de så en annen vei og lot seg bruke i det ondes tjeneste. Meget tankevekkende å registrere for oss som forskrekkes av den massive ondskap. Men for kristen tro bør det ikke være en sjokkerende erkjennelse. Både Guds Ord i Bibelen og historiens erfaring viser at grensen mellom godt og ondt ikke går mellom menneskene, men igjennom menneskene.
Risikoen er liten for at noen av oss vil gjenta handlingene fra Utøya. Men 22. juli lærer oss nok en gang noe om ondskapens potensiale, og om hvordan enkeltmennesker – med samme utgangspunkt som vi – kan ende opp i utfoldelse av konsentrert ondskap.
Anders Behring Breivik er et medmenneske, ikke et monster. Vi må tåle smerten med å se hvor langt et menneske kan drives når destruktive impulser får tilstrekkelig mange veier inn i sinn og tanke. Og vi må utfordres til å reflektere over eget liv, hvilke impulser vi oppsøker, og hvilke vi avviser.
Mest av alt utfordres vi til å vende blikket mot ham som møtte ondskapen og ondskapens opphavsmann i et avgjørende og endelig oppgjør. Over hele verden er forteller korset om den kraft som sterkere enn det onde, og sterkere enn døden.
Ved dette kors er det håp, for Anders Behring Breivik og for alle oss andre.


Last flere relaterte artikkler
  • kors-hender3

    18. Søndag i treenighetstiden.

    Matt 8,14-17 Jesus kom hjem til Peter og så at svigermoren hans lå til sengs med feber.  H…
  • dsc00878

    17. Søndag i teenighetstiden.

    Joh 11,17-46 Da Jesus kom fram, fikk han vite at Lasarus alt hadde ligget fire dager i gra…
  • tre1

    Påskedag

     Luk 24.1-9 Ved daggry den første dagen i uken kom kvinnene til graven og hadde med seg de…
Last flere av Svein Granerud
Last flere inn Aktuelt

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Se også

Det kristne menneskesynet

  Hvordan kan man sammenligne dagens menneskesyn i Norge med det kristne menneskesyne…