Hjem Spørsmål og svar Hvilken verdi har dåpen?

Hvilken verdi har dåpen?

5 min lest
0
0
1,403

Spørsmål:
Illustrasjon Maria med barnet

Hei.
Vi er en gruppe unge som samles av og til for samtale / diskusjon. Diskuterer ”alt” mellom himmel og jord.
I det siste har vi snakket om dåpen. En i gruppa skal døpe ungen sin, til det har vi spørsmål som vi kanskje kan få svar på hos dere:
Har dåpen noen egenverdi?  Forutsetter dåpen opplæring? Er dåpen til ingen nytte dersom ungen ikke får noe som helst greie på hva kristendommen er for noe når han vokser opp?

Alder: Gjennomsnittsalder er  26 år.

Med vennlig hilsen
Diskugruppa.


Svar:

Hei dere i Diskugruppa!

Bra at dere diskuterer “alt” mellom himmel og jord – og dåpen har jo både med himmel og jord å gjøre! Dere spør om dåpen har noen egenverdi. Ja, i den forstand at den ut fra Bibelen er nødvendig til frelse. I dåpen blir vi Guds barn og blir en del av den verdensvide kristne kirke. Dette kan dere lese om i Joh 3,3-6; Apg 2,37-41; Tit 3,3-7; 1.Pet 3,18-22.

Ja, dåpen forutsetter opplæring. Det er en del av dåpsbefalingen, slik vi finner den i Matt 28,18-20. Det andre som er nødvendig til frelse, er tro. Tro er tillit til det Bibelen ord lærer oss om Gud og vårt forhold til ham. Dåp og tro hører sammen. Ved å tro holder vi fast på det vi i dåpen fikk del i. Se Mark 16,16! På dette siste stedet nevnes tro først. Det kommer av at her beskrives det som skjedde da evangeliet ble forkynt for voksne. For voksne skjer noe av opplæringen før dåpen, slik at en skal vite hva dåpen innebærer. Her er likevel ikke rekkefølgen poenget, men det at begge deler hører med. Også i den første kristne tid døpte de små barn. Se Apg 16,30-33 der det fortelles at en ble døpt med hele sitt hus!

Dere spør om dåpen er til ingen nytte dersom en ikke får greie på hva kristendom er når en vokser opp. Ja, på en måte er det slik. Men det betyr ikke at det er det samme om en er døpt eller ikke, selv om en ikke får vite hva en skal tro. Dersom en senere i voksen alder kommer til tro, gjelder det en fikk i dåpen, og en trenger ikke bli døpt på nytt. En vender da tilbake til den Guds nåde en fikk del i da en ble døpt.

Lykke til i diskugruppa! Håper dette kan være til hjelp i videre samtale om hva dåpen betyr!

Vennlig hilsen
Anfin Skaaheim


Har du et spørsmål? Klikk her for å fylle ut skjemaet til svar-panelet

  • Er det nok å være døpt

    Jeg har to spørsmål. 1. Hvor mange besøk har jesusnett daglig? 2. Er et døpt menneske en k…
  • Gjendåp

    Vet ikke om dere enda svarer på spørsmål her, men jeg er desperat. Kan jeg bli døpt på nyt…
  • https://christiancliparts.net/clips/images/i09025.jpg

    Er det noen vei tilbake for meg?

    Spørsmål: Er blitt en gammel mann. I min ungdom var jeg med på bedehuset hjemme. Var i mus…
Last flere relaterte artikkler
Last flere av Anfin Skaaheim
Last flere inn Spørsmål og svar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Se også

Er det nok å være døpt

Jeg har to spørsmål. 1. Hvor mange besøk har jesusnett daglig? 2. Er et døpt menneske en k…