Hjem Søndagskommentar 2 Søndag i åpenbaringstiden – DUEN OG JESU DÅP

2 Søndag i åpenbaringstiden – DUEN OG JESU DÅP

8 min lest
0
0
199

2 Søndag i åpenbaringstiden – 15.01.2023

Matt 3,13-17

Bilde av Javardh

Da kom Jesus fra Galilea til Johannes ved Jordan for å bli døpt av ham. Men Johannes ville hindre ham og sa: «Jeg trenger å bli døpt av deg, og så kommer du til meg?» Jesus svarte: «La det nå skje! Dette må vi gjøre for å oppfylle all rettferdighet.» Da lot Johannes det skje. Da Jesus var blitt døpt, steg han straks opp av vannet. Og se, himmelen åpnet seg, og han så Guds Ånd komme ned over seg som en due. Og det lød en røst fra himmelen: «Dette er min Sønn, den elskede, i ham har jeg min glede.»

Jeg vil nevne at DUEN er tegnet vi i kirken har på Den Hellige Ånd. Denne duen finner vi igjen på prestedrakter som brukes i kirkene våre. Den skal minne oss på at JESUS er hos oss i dag og alle slags dager.


HVORFOR DUEN`? Fordi da Jesus ble døpt i elven Jordan av Johannes døperen åpnet himmelen seg og en due kom ned over ham.

I Bibelen leser vi:

”Da kom Jesus fra Galilea til Johannes ved Jordan for å bli døpt av ham. Men Johannes ville hindre ham og sa: « Jeg trenger å bli døpt av deg, og så kommer du til meg?» Jesus svarte:» La det nå skje! Dette må vi gjøre for å oppfylle all rettferdighet.» Da lot Johannes det skje. Da Jesus var blir døpt, steg han straks opp av vannet. Og se, himmelen åpnet seg, og han så
Guds ånd komme ned over seg som en due. Og det lød en røst fra himmelen: «Dette er min Sønn, den elskede, i ham har jeg min glede.»
(Matt. 3,13-17)


For å kunne forstå hva som skjer med Jesus etter Påsken og i pinsen trenger vi å vite litt om dette fordi det henger nøye sammen med at Jesus ble døpt.


I Bibelen leser vi:

         «Mens de nå var samlet sa Jesus til disiplene: «Dere skal få kraft når denHellige Ånd kommer over dere, og dere skal være mine vitner i Jerusalem og hele Judea, i Samaria og like til jordens ender.”  Da han hadde sagt dette, ble han løftet opp mens de så på, og en sky skjulte han for øynene deres. » (Apg. 1,6-9.)

Det er denne hendelsen som blir kalt Kristi Himmlefartsdag, den gang Jesus ble tatt opp til himmelen igjen.

Jesus sa noe til disiplene før han dro. «Dere behøver ikke være redde» sa Jesus, “Jeg skal være hos dere hele tiden gjennom Den Hellige Ånd, selv om dere ikke kan se meg.»

Og det var det som skjedde noen dager senere i Pinsen.  Da kom Jesus igjen ved DEN HELLIGE ÅND.

I Bibelen leser vi:  ”Da pinsedagen kom, var alle samlet på ett sted.  Plutselig lød det fra himmelen som når en kraftig vind blåser, og lyden fylte hele huset hvor de satt. Tunger som av ild viste seg for dem, delte seg og satte seg på hver enkelt av dem. Da ble de alle fylt av Den Hellige Ånd, og de begynte å tale på andre tungemål etter som Ånden ga dem å forkynne.”  (Apg. 2,1-4)

Pinse er en kristen høytid 49 dager etter at Jesus stod opp fra de døde på påskedagen.


Dagen er til minne om at Den hellige ånd kom til apostlene. Dagen regnes som fødselsdagen til den kristne kirken.

Navnet pinse kommer av det greske ordet «pentekoste», som betyr femtiende. Dette var opprinnelig navnet på den jødiske høytiden ukefesten, som ble feiret den femtiende dagen etter påske.

Symbolet for PINSE har ofte vært ildtungene, noe vi finner igjen på klær og i kirkekunst.
 

       Jeg vet ikke om du har tenkt på det, men FØR – da han gikk på jorden kunne jo JESUS bare være på en plass av gangen. NÅ, kan han være alle steder på hele jorda  SAMTIDIG. Det synes jeg er flott.

La oss avslutte med å be:

Kjære Jesus.
Takk for at du sendte Den Hellige Ånd etter at du ble tatt opp til himmelen.
Takk for at vi kan merke hva Den Hellige Ånd gjør selv om vi ikke kan se ham – akkurat som med vinden.
Gode Hellige Ånd: Takk for at du viser oss hvem Jesus er.
Vi ber om at du er hos oss og styrker vår tro på Jesus.
Amen.

  • 6. søndag i påsketiden

    6 søndag i påsketiden – 05.05.2024 Matt 7,7-12 Photo by Franzi Meyer Be, så skal der…
  • Bli med oss i bønn!

    Fra og med 6 Mai til 14 Juni skal Jesusnett ha 40 dagers bønn og faste! Gjennom 20 år har …
  • 5. søndag i påsketiden

    5 søndag i påsketiden – 28.04.2024 Luk 13,18-21 Photo by Vince Veras Lignelsene om s…
Last flere relaterte artikkler
Last flere av Lasse Rasmussen Moskvil
  • 6. søndag i påsketiden

    6 søndag i påsketiden – 05.05.2024 Matt 7,7-12 Photo by Franzi Meyer Be, så skal der…
  • 5. søndag i påsketiden

    5 søndag i påsketiden – 28.04.2024 Luk 13,18-21 Photo by Vince Veras Lignelsene om s…
  • 4. søndag i påsketiden

    4 søndag i påsketiden – 21.04.2024 Joh 13,30-35 Photo by John Towner Da Judas hadde …
Last flere inn Søndagskommentar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Se også

6. søndag i påsketiden

6 søndag i påsketiden – 05.05.2024 Matt 7,7-12 Photo by Franzi Meyer Be, så skal der…