Hjem Søndagskommentar GAVER TIL BARNET

GAVER TIL BARNET

4 min lest
0
0
167

Kristi åpenbaringsdag – 8.01.2023

Nå har mange av oss både hørt og sett juleevangeliet slik det står skrevet i Bibelen.
Vi har blitt minnet på den aller første julefeiringen – og jeg synes det er fint at vi kan minne hverandre på hvorfor vi feirer jul.

Noe som også er fint er at vi kan bli minnet på hvorfor vi gir hverandre gaver i jula.  
Tradisjonen med å gi gaver startet nok med de tre vise menn som gav sine gaver til Jesusbarnet for å hylle det.
Utenom i jula er det stort sett bare når noen har bursdag at vi gir hverandre gaver, så det passer fint at vi gir gaver i jula – for Jesus har jo bursdag.

Det er jo sånn at når noen blir født er det vanlig at familien rundt kommer med gaver til den nyfødte – såkalte barsels gaver.
Når jeg skal gi gaver til noen jeg er glad i ønsker jeg å gi av det beste jeg har.

Sånn er det også med Gud. Han ønsker å gi oss det beste han har – derfor gav han sin egen sønn – JESUS KRISTUS.
Teksten i sangen “En krybbe var vuggen” av Eivind Skeie understreker dette.

Så enkelt og stille kom Gud til vår jord.
Så høyt er jeg elsket av Jesus, min bror. Han kom fra Guds himmel, Gud selv var han lik,men Jesus ble fattig, og jeg er blitt rik.

Stille og rolig gikk Jesu fødsel for seg. 

Ja, Gud elsker oss mennesker så høyt at han var villig til å komme til verden:”For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.” (Joh. 3,16)
Joda, Jesus var et spesielt barn, han kom fra himmelen, fra Gud og han var Gud, og han var Guds store gave til oss mennesker. En gave Gud gir oss på grunn av sin kjærlighet til oss.
Gud valgte å komme til verden som Jesus og fødes i en stall og på en måte blitt fattig, slik at du og jeg kan bli rike, rike i den forstand at vi kan bli borgere av Guds rike, kan bo hos Guds i himmelen i all evighet, så sant vi tar i mot gaven og tar den i bruk.

GOD SØNDAG.

  • 6. søndag i påsketiden

    6 søndag i påsketiden – 05.05.2024 Matt 7,7-12 Photo by Franzi Meyer Be, så skal der…
  • Bli med oss i bønn!

    Fra og med 6 Mai til 14 Juni skal Jesusnett ha 40 dagers bønn og faste! Gjennom 20 år har …
  • 5. søndag i påsketiden

    5 søndag i påsketiden – 28.04.2024 Luk 13,18-21 Photo by Vince Veras Lignelsene om s…
Last flere relaterte artikkler
Last flere av Lasse Rasmussen Moskvil
  • 6. søndag i påsketiden

    6 søndag i påsketiden – 05.05.2024 Matt 7,7-12 Photo by Franzi Meyer Be, så skal der…
  • 5. søndag i påsketiden

    5 søndag i påsketiden – 28.04.2024 Luk 13,18-21 Photo by Vince Veras Lignelsene om s…
  • 4. søndag i påsketiden

    4 søndag i påsketiden – 21.04.2024 Joh 13,30-35 Photo by John Towner Da Judas hadde …
Last flere inn Søndagskommentar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Se også

6. søndag i påsketiden

6 søndag i påsketiden – 05.05.2024 Matt 7,7-12 Photo by Franzi Meyer Be, så skal der…