Hjem Søndagskommentar HVOR LANGT ER DET TIL GUD? 2. søndag i treeningstiden

HVOR LANGT ER DET TIL GUD? 2. søndag i treeningstiden

9 min lest
0
0
244

Joh 3,1-13

Illustrasjon Nikodemus 1273318509[1]

Det var en mann som het Nikodemus. Han var fariseer og en av jødenes rådsherrer Han kom til Jesus om natten og sa: «Rabbi, vi vet at du er en lærer som er kommet fra Gud. For ingen kan gjøre de tegnene du gjør, uten at Gud er med ham.» Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født på ny, kan ikke se Guds rike.» «Hvordan kan en som er gammel, bli født?» sa Nikodemus. «Kan noen komme inn i mors liv igjen og bli født for andre gang?» Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født av vann og Ånd, kan ikke komme inn i Guds rike. Det som er født av kjøtt, er kjøtt, men det som er født av Ånden, er ånd. Undre deg ikke over at jeg sa til deg: ‘Dere må bli født på ny.’ Vinden blåser dit den vil, du hører den suser, men du vet ikke hvor den kommer fra, og hvor den farer hen. Slik er det med hver den som er født av Ånden.» «Hvordan kan dette skje?» spurte Nikodemus. Jesus svarte: «Du er en lærer for Israel og vet ikke det? Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Vi taler om det vi vet og vitner om det vi har sett, men dere tar ikke imot vårt vitneutsagn. Hvis dere ikke tror når jeg taler til dere om det jordiske, hvordan kan dere da tro når jeg taler om det himmelske? Ingen annen er steget opp til himmelen enn han som er steget ned fra himmelen: Menneskesønnen, *som er i himmelen•.

 

Spørsmålet ovenfor kan virke merkelig, men det er høyst aktuelt i alle religioner. Religiøsitet handler om hva vi opplever, erfarer, presterer eller moralsk sett gjør oss fortjent til når det gjelder å nærme oss Gud eller nå frem til ham. Det bibelske budskapet handler om det motsatte: Ikke hva vi gjør for å nå frem til Gud, men hva Gud gjør for å nå frem til oss.

 

Nikodemus oppsøkte Jesus om natten for å få en god samtale om hva Guds-tro handler om. Han hadde fått  tillit til Jesus som religiøs lærer og hadde nok forventninger om å utveksle åndelige erfaringer. Slik ble det ikke. Jesus svarte på Nikodemus sin positive invitasjon med å si at en ikke kan få del i Guds rike uten å bli født på nytt. Det eneste som holder for å få del i samfunn med Gud er ikke et bedre liv, men et nytt liv. Uansett hva vi presterer i det liv vi her lever, hjelper det ikke. Jesus avskriver alle religiøse og moralske kvaliteter hos oss når det gjelder å få del i det Gud vil gi.

 

Det som skje er at vi må bli født på nytt, eller født ovenfra, slik det også kan oversettes. Det er ikke rart at Nikodemus spurte om hvordan det kan skje, for en kan vel ikke komme inn i sin mors liv en gang til! Jesu svar er at det må skje ved vann og Ånd. Det er ikke tvil om at vann her betegner dåpen, altså en helt konkret handling som vi kan utføre. Jesus snakker altså om Guds frelseshandling knyttet til noe som skjer helt inn i den fysiske verden. Så her er ikke langt til Gud!

 

Det andre er at en må bli født av Ånd. Ånden er ikke noe fysisk som vi kan håndtere.

Den er som vinden, sier Jesus. Den har du ikke kontroll med, du vet ikke hvor den kommer fra og hvor den farer. Men du kan høre den og du kan kjenne den blåse. Så nær er Ånden. Så nær er Gud med sin frelsende handling.

 

Hvordan kan det gå til? Det er ikke bare Nikodemus som har spurt slik. Spørsmålet er om en er åpen for svaret på det. Jesus sier noen ord om at det mangler på åpenhet for å ta imot det han vil si. Grunnen er vel at det bryter så totalt med alle andre religiøse forestillinger. Slik sett er det vel ikke så rart at det var de religiøst vellykkede fariseerne som forstod minst av hva det nye livet handlet om, det livet Jesus kunne gi ved vann og Ånd.

 

Jesus fjerner avstanden til Gud. Det nye livet oppnås ikke, vi får det. Det er ikke tale om lang eller kort vei til Gud og dermed til den himmelske herlighet. Ut fra våre menneskelige forutsetninger er nemlig den vegen stengt. Ingen har steget opp til himmelen, sier Jesus til sist i vår tekst. Det er bare en som har gjort det, og det er han som steg ned fra himmelen og dermed fjernet avstanden til Gud. Han vil møte oss her med dåpens nåde og skape den tro på Jesus som Ånden gir og nærer der han får komme til gjennom Guds levende og nyskapende ord.

  • Jesus Taler

    3. søndag i treeningstiden

    Markus  10.13 -16: De bar små barn til Jesus for at han skulle røre ved dem, men disiplene…
  • https://hcfwomen.files.wordpress.com/2013/07/worship-2.jpg

    TID FOR BØNN

    Gi meg Jesus, bare Jesus…. Jeg nynner på en sang jeg egentlig ikke kan så godt… Kanskje sy…
  • jesus og Simeon i tempelet

    Kyndelsmesse – 2 februar

    Luk 2,22 – 40 Då reinsingstida som Moselova påla dei, var til ende, tok dei han med seg op…
Last flere relaterte artikkler
  • Anfin 850 high res (retusjert varmere farge)

    Anfin’s siste taler

    Anfin’s siste taler før hans død, talt i Melhus bedehus 19-20.2.2016 Anfin Skaaheim …
  • Anfin Skaaheim

    BIBELSKE UTTRYKK I NORSK DAGLIGTALE

    Taler: Anfin Skaaheim Kåseri holdt i forbindelse med bibelmaraton i Solvangkirken, Tønsber…
  • Anfin Skaaheim

    Nye former for kristent samliv?

    Etter det fatale kirkevalget i høst har vi sett en utvikling som virker skremmende for oss…
Last flere av Anfin Skaaheim
Last flere inn Søndagskommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Se også

3. søndag i treeningstiden

Markus  10.13 -16: De bar små barn til Jesus for at han skulle røre ved dem, men disiplene…