Hjem Søndagskommentar 2. søndag i fastetiden.

2. søndag i fastetiden.

7 min lest
0
0
1,471

Lukas 7,36-50

36 En av fariseerne innbød Jesus til å spise hos seg, og han gikk inn i fariseerens hus og tok plass ved bordet.
37 Nå var det en kvinne der i byen som levde et syndefullt liv. Da hun fikk vite at Jesus lå til bords i fariseerens hus, kom hun dit med en alabastkrukke med fin salve.
38 Hun stilte seg bak Jesus, nede ved føttene, og gråt. Så begynte hun å fukte føttene hans med tårene og tørket dem med håret sitt. Hun kysset føttene hans og smurte dem med salven.
39 Da fariseeren som hadde innbudt ham, så det, tenkte han med seg selv: «Var denne mannen en profet, ville han vite hva slags kvinne det er som rører ved ham, at hun fører et syndefullt liv.»
40 Da tok Jesus til orde. «Simon», sa han til fariseeren, «jeg har noe å si deg.» «Si det, mester», svarte han.
41 Jesus sa: «To menn hadde gjeld hos en pengeutlåner. Den ene skyldte fem hundre denarer, den andre femti.
42 Men da de ikke hadde noe å betale med, etterga han dem begge gjelden. Hvem av dem vil da holde mest av ham?»
43 Simon svarte: «Den han etterga mest, tenker jeg.» «Du har rett», sa Jesus.
44 Så vendte han seg mot kvinnen og sa til Simon: «Ser du denne kvinnen? Jeg kom inn i ditt hus; du ga meg ikke vann til føttene mine, men hun fuktet dem med tårer og tørket dem med håret sitt.
45 Du ga meg ikke noe velkomstkyss, men helt fra jeg kom, har hun ikke holdt opp med å kysse føttene mine.
46 Du salvet ikke hodet mitt med olje, men hun smurte føttene mine med den fineste salve.
47 Derfor sier jeg deg: Hennes mange synder er tilgitt, derfor har hun vist stor kjærlighet. Men den som får lite tilgitt, elsker lite.»
48 Så sa han til kvinnen: «Syndene dine er tilgitt.»
49 Da begynte de andre gjestene å spørre seg selv: «Hvem er han, som til og med tilgir synder?»
50 Men Jesus sa til kvinnen: «Din tro har frelst deg. Gå i fred!»

DEN SOM ER MYE TILGITT

Simon gjorde noe de færreste fariseere ville gjort: han bad Jesus i selskap. Ikke står det noe om at han hadde baktanker med det, heller. Kanskje var Simon blant dem som ante at Jesus var den han utgav seg for? – Nå tok likevel begivenhetene en helt annen vending enn Simon hadde sett for seg, og det går tydelig fram at  det var mye han ikke hadde forstått. Lukas forteller ikke noe om hva Simon lærte av det som skjedde, men det er all grunn til å tro at det ble et selskap han husket.

Kvinnen som ubedt sluttet seg til selskapet og salvet Jesu føtter, må ha møtt Jesus tidligere. Kanskje har hun stått i tilhørernes utkant og lyttet til hans undervisning og sett hvordan han møtte dem som befant seg nederst på rangstigen. I møtet med Jesus forstod hun at også hun var verdt noe.  Hun møtte en kjærlighet som var helt annerledes enn hva livets erfaringer var fulle av. Derfor væter hun Jesu føtter med sine tårer og tørker dem med sitt hår. En elsker mye, når en har fått mye tilgitt.

Verten Simon må ufrivillig inn i rollen som læregutt hos Jesus. Han har fått en gjest som leser hans tanker, og som inviterer ham til selv å gi svaret på hvorfor den ubudne kvinnen elsker Jesus så høyt. Han forstår at en som er ettergitt en stor gjeld, kjenner større takknemlighet enn en som er ettergitt et småbeløp. Og dermed har han gitt forklaringen på hvorfor kvinnen opptrer som hun gjorde. Og kanskje viktigst: Hvorfor Jesus lot henne gjøre det. Jesus lar seg elske – av dem som elsker fordi han elsket dem først. En elsker mye, når en har fått mye tilgitt.

Mens gjestene undrer seg over hvem Jesus er (det er en nyttig undring!), sender Jesus kvinnen bort med fred. Slik den kan gå, som har byttet synd med nåde hos Jesus.

 

  • Slått ned

    Jeg er veldig glad i blå blomster. Så jeg kjøpte frø og sådde i februar. Litt på måfå som …
  • Kan Jesus og ondskapen bo i hjertet samtidig?

    “Det står at Jesus bor i hjertet. Men det står også at alt ondt kommer fra hjertet. …
  • Er det nok å være døpt

    Jeg har to spørsmål. 1. Hvor mange besøk har jesusnett daglig? 2. Er et døpt menneske en k…
Last flere relaterte artikkler
Last flere av Svein Granerud
Last flere inn Søndagskommentar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Se også

Slått ned

Jeg er veldig glad i blå blomster. Så jeg kjøpte frø og sådde i februar. Litt på måfå som …