Hjem Søndagskommentar Vingårdssøndagen – HVA ER RIKDOM I LIVET?

Vingårdssøndagen – HVA ER RIKDOM I LIVET?

10 min lest
0
0
397

Matt 20,1-16Vintre3

For himmelriket er likt en jordeier som gikk ut tidlig en morgen for å leie folk til å arbeide i vingården sin.  Han ble enig med arbeiderne om en denar for dagen og sendte dem av sted til vingården.  Ved den tredje time gikk han igjen ut, og han fikk se noen andre stå ledige på torget.  Han sa til dem: ‘Gå bort i vingården, dere også! Jeg vil gi dere det som er rett.’  Og de gikk. Ved den sjette time og ved den niende time gikk han ut og gjorde det samme.  Da han gikk ut ved den ellevte time, fant han enda noen som sto der, og han spurte dem: ‘Hvorfor står dere her hele dagen uten å arbeide?’  ‘Fordi ingen har leid oss’, svarte de. Han sa til dem: ‘Gå bort i vingården, dere også.’
     Da kvelden kom, sa eieren av vingården til forvalteren: ‘Rop inn arbeiderne og la dem få lønnen sin! Begynn med de siste og gå videre til de første.’  De som var leid ved den ellevte time, kom da og fikk en denar hver.  Da de første kom fram, ventet de å få mer; men de fikk også en denar.  De tok imot den, men murret mot jordeieren  og sa: ‘De som kom sist, har arbeidet bare én time, og du stiller dem likt med oss, vi som har båret dagens byrde og hete.’  Han vendte seg til en av dem og sa: ‘Venn, jeg gjør deg ikke urett. Ble du ikke enig med meg om en denar?  Ta ditt og gå! Men jeg vil gi ham som kom sist, det samme som deg.  Har jeg ikke lov til å gjøre som jeg vil med det som er mitt? Eller ser du med onde øyne på at jeg er god?’  Slik skal de siste bli de første og de første de siste.»

 

Lignelsen om arbeiderne i vingården avsluttes med setninger som vel er et av de mest siterte bibelord her i landet: «De siste skal bli de første og de første de siste». For en tid siden hørte jeg dette sitert ved kassa på Rimi der en snek i køen! Det viste seg at han som sa det, ikke visste at det var et bibelord. Det er heller ikke så lett å forstå dette sitatet fra Bibelen før vi ser sammenhengen det står i.

Jesus forteller en lignelse om en jordeier som gikk ut på torget for å leie inn arbeidere til vingården sin. Han avtalte en god dagslønn til de første. Siden gikk han ut flere ganger og fikk tak i nye arbeidere. De siste ble vervet en time før arbeidsdagen var over. Da han delte ut lønnen fikk de som hadde arbeidet bare en time, like mye som de som hadde arbeidet hele dagen. Ikke rart at de som hadde slitt hele dagen reagerte på det! Men arbeidsgiveren hadde sitt på det tørre. De som hadde arbeidet lengst, fikk en god dagslønn som avtalt. Er det da urettferdig at de som hadde arbeidet kortere, fikk like mye? Likte de ikke at arbeidsgiveren var raus mot noen andre når de selv hadde fått det de skulle?

Dette handler ikke om vanlig arbeidsliv. Jesus forteller en lignelse om Guds godhet mot oss. Hos han får alle det samme, og det er det vi trenger for livet her og for evigheten. Men er det så enkelt?

Hvorfor taler han da om arbeid og lønn? Jo, for det er slik vi tenker når det gjelder hva vi skal få ut av livet. Det er rettferdig at den som gjør mest, får mest. Slik tenker vi ofte også på det åndelige området. Det må da være forskjell på hva den får som tjener Guds sak hele sitt liv og den som sier ja til Gud på dødsleiet? Den siste får både «i pose og sekk». Han kan leve som han vil her, og får likevel det samme som den som har viet sitt liv til Guds rikes tjeneste.

Men kanskje er det omvendt? Er det noe rikdom i å stå «ledig på torget»? Er det ikke den som får stå i en tjeneste for Gud, som får «i pose og sekk»? Det er mange som kan fortelle om det, og om den rikdom og velsignelse som tjeneste for Guds rike gir. Og det er en del som har levd bare for seg selv og som opplever at livet blir mer og mer tomt. På den siste dag har de ingenting igjen. Ingen må reagere på at Gud er god og gir mer enn vi fortjener. Vi skal få slippe å sammenligne oss med andre for Guds ansikt. Der står vi alle på samme linje og trenger det han gir. Det heter nåde.

Da må vi som tidlig fikk gå inn i Guds rikes arbeid, være takknemlig for den nåde det er å ikke «stå ledig på torget», men være med i en rik og meningsfull tjeneste. Så får de som rekker frem i siste liten, og som ikke fikk den glede å tjene Guds sak her i livet, være takknemlig for at de rakk frem i tide, selv om det var i siste liten!

 

  • img_0566

    Domssøndag/Kristi kongedag

    Matteus 25,31-46 Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, d…
  • vann1

    24. Søndag i treenighetstiden

    Matteus 18,1-6 og 10-14 Nettopp da kom disiplene og spurte Jesus: «Hvem er den største i h…
  • loppebord

    Bruktmarked/Loppemarked

    Bruktmarked/Loppemarked Velkommen til Bruktmarked/Loppemarked i andre etasje, Bussedalen 1…
Last flere relaterte artikkler
  • Anfin 850 high res (retusjert varmere farge)

    Anfin’s siste taler

    Anfin’s siste taler før hans død, talt i Melhus bedehus 19-20.2.2016 Anfin Skaaheim …
  • Anfin Skaaheim

    BIBELSKE UTTRYKK I NORSK DAGLIGTALE

    Taler: Anfin Skaaheim Kåseri holdt i forbindelse med bibelmaraton i Solvangkirken, Tønsber…
  • Anfin Skaaheim

    Nye former for kristent samliv?

    Etter det fatale kirkevalget i høst har vi sett en utvikling som virker skremmende for oss…
Last flere av Anfin Skaaheim
Last flere inn Søndagskommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Se også

Domssøndag/Kristi kongedag

Matteus 25,31-46 Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, d…