Hjem Søndagskommentar 2. søndag i treenighetstiden

2. søndag i treenighetstiden

11 min lest
0
0
317

Joh 3,1-13Illustrasjon Nikodemus 1273318509[1]

Det var en mann som het Nikodemus. Han var fariseer og en av jødenes rådsherrer.Han kom til Jesus om natten og sa: «Rabbi, vi vet at du er en lærer som er kommet fra Gud. For ingen kan gjøre de tegnene du gjør, uten at Gud er med ham.»  Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født på ny, kan ikke se Guds rike.»  «Hvordan kan en som er gammel, bli født?» sa Nikodemus. «Kan noen komme inn i mors liv igjen og bli født for andre gang?»  Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født av vann og Ånd, kan ikke komme inn i Guds rike.  Det som er født av kjøtt, er kjøtt, men det som er født av Ånden, er ånd Undre deg ikke over at jeg sa til deg: ‘Dere må bli født på ny.’  Vinden blåser dit den vil, du hører den suser, men du vet ikke hvor den kommer fra, og hvor den farer hen. Slik er det med hver den som er født av Ånden.»  «Hvordan kan dette skje?» spurte Nikodemus.  Jesus svarte: «Du er en lærer for Israel og vet ikke det?  Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Vi taler om det vi vet og vitner om det vi har sett, men dere tar ikke imot vårt vitneutsagn.  Hvis dere ikke tror når jeg taler til dere om det jordiske, hvordan kan dere da tro når jeg taler om det himmelske?  Ingen annen er steget opp til himmelen enn han som er steget ned fra himmelen: Menneskesønnen, som er i himmelen.

 

Det er forskjellige måter å komme til Jesus på. Nikodemus kom om natta.

Han var av de lærde. Intellektuell. Kanskje han syntes det var flaut hvis han gikk om dagen og alle kunne se han. Noen av de lærde har det gjerne sånn.

Noen søker Jesus om natta, noen om dagen. Noen søker Jesus fordi de er syke, andre på grunn av at de er urolige inni i seg. Noen grubler over livet og er fulle av tvil og gir seg ikke før de finner løsning på livets gåte. Andre igjen er så overveldet over alt det som er godt at det kan ikke være noen andre enn Gud som står bak – og så søker de Jesus.

 

Jeg veit noe om at det går an å gå flere veier opp til Galdhøpiggen. Og det renner mange bekker og elver nedover dalene våre, men alle møtes de til syvende og sist i havet. Slik er det også den som vil ha del i frelsen. Vi møtes i hvert fall på ett punkt. Og det er dette:

Det er ikke frelse i noen annen, for i hele verden er det blant mennesker ikke gitt oss noe annet navn som vi kan bli frelst ved.

 

Alle må fram til det samme målet.

Jesus sier: Sannelig, sannelig, sier jeg deg: Uten at en blir født på ny, kan han ikke se Guds rike.

Når vi møter Jesus – skjer det noe med oss. Den som tror på Jesus blir ny. Dette er ikke noe en skjønner – men dette handler om erfaring.

Nikodemus fattet det ikke. Han svarte Jesus: Hvordan kan en som er gammel, bli født? Kan noen komme inn i sin mors mage igjen og bli født for andre gang?5 Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født av vann og Ånd, kan ikke komme inn i Guds rike. 6 Det som er født av kjøtt, er kjøtt, men det som er født av Ånden, er ånd. 7 Undre deg ikke over at jeg sa til deg: ‘Dere må bli født på ny.’ 8 Vinden blåser dit den vil, du hører den suser, men du vet ikke hvor den kommer fra, og hvor den farer hen. Slik er det med hver den som er født av Ånden.»

 

Ordet som oversettes med Ånd i Bibelen kan også oversettes med – vind, pust, åndedrett.

Når barnet ved døpefonten får både vann og ånd over seg gir Gud barnet liv. Gudsliv. Gud kommer og puster gudsliv i oss når vi døpes. I dåpen blir vi frelst og født på ny.

 

Det var ikke tilfeldig at det var Nikodemus som kom til Golgata da Jesu legeme skulle taes ned av korset og legges i en grav. Og Nikodemus fikk kraft og mot til å stå fram som en forsvarer for Jesus da Jesu liv og virke ble et tema i Det høye råd i Israel. Livet bryter seg vei. Det er det det handler om.

 

Han som kom til Jesus om natta med sitt vanskeligste spørsmål uløst – han står utsprunget i livets morgensol som en nydelig blomst. (For å bruke litt flott språk her)

 

«Vil du at dette barnet skal døpes til Faderens, Sønnens og Den Hellige Ånds navn, og oppdras i den kristne tro og forsakelse». «Ja!» – sier foreldrene og fadderne ved døpefonten. Og så skjer det. Barnet får Jesus.

 

Vi som er foreldre og faddere og vi som menighet må hjelpe barna til å se på Jesus – så de kan leve i denne frelsen – helt inn til det evige liv.

 

«Å, dyp av rikdom og visdom og kunnskap hos Gud! Hvor uransakelige hans dommer er, hvor ufattelige hans veier! Hvem

kjente Herrens tanke, og hvem var hans rådgiver? Hvem ga ham noe først, så han skulle få noe igjen? For fra ham og ved ham og til ham er alle ting. Ham være ære i all evighet!»  

Rom 11. 33-36.

 

God søndag

 

  • img_0566

    Domssøndag/Kristi kongedag

    Matteus 25,31-46 Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, d…
  • vann1

    24. Søndag i treenighetstiden

    Matteus 18,1-6 og 10-14 Nettopp da kom disiplene og spurte Jesus: «Hvem er den største i h…
  • loppebord

    Bruktmarked/Loppemarked

    Bruktmarked/Loppemarked Velkommen til Bruktmarked/Loppemarked i andre etasje, Bussedalen 1…
Last flere relaterte artikkler
  • hender-bibel1-2

    Bots og bønnedag

    Lukas 13. 22-30: På reisen til Jerusalem dro Jesus fra by til by og fra landsby til landsb…
  • natur-tre1
    Joh 10,11-18 Jeg er den gode gjeteren. Den gode gjeteren gir livet sitt for sauene. Men de…
  • Jesus Taler

    3. søndag i treeningstiden

    Markus  10.13 -16: De bar små barn til Jesus for at han skulle røre ved dem, men disiplene…
Last flere av Kåre Skråmestø
Last flere inn Søndagskommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Se også

Domssøndag/Kristi kongedag

Matteus 25,31-46 Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, d…