Hjem Søndagskommentar 1. Nyttårsdag – Jesu navnedag

1. Nyttårsdag – Jesu navnedag

5 min lest
0
0
3,423

Matt 18,19-20

Illustrasjon jesus-navnet

Dette sier jeg dere: Dersom to av dere her på jorden blir enige om å be om noe, hva det enn er, skal de få det av min Far i himmelen. For hvor to eller tre er samlet i mitt navn, der er jeg midt iblant dem.

 

Vi ønsker hverandre et godt nytt år. Vi er privilegert vi som kan begynne det nye året i Jesu navn.

Nyttårsdagen er den åttende dagen etter jul. Vi markere dagen da Jesus ble omskåret og fikk navnet sitt. Dagen kalles Jesus navnedag.

Å feire Jesu navnedag er en god begynnelse på et nytt år. Noe som gir håp og som har fremtiden i seg.

Vi som tror på Jesus tilhører en bestemt gruppe mennesker som kommer sammen og har et bestemt forhold til hverandre. Vi utgjør et fellesskap.

Hele kapittel 18 i Matteusevangeliet viser at vi som lever et fellesskap med Jesus blir mottagere av Guds kjærlighet og omsorg. Vi får tilgivelse for våre synder.

I vers 15 – 17 taler Jesus om hvordan vi skal gå fram når en som er kristen har syndet og må irettesettes.

For å hjelpe hverandre når vi kommer på avveier er det nødvendig å være enige hvordan denne hjelpen skal gjennomføres. Dette er vanskelig.

Vi blir minnet om at bønn virker. Vi har et løfte om at dersom to av oss blir enige om å be om noe, skal vi få det av vår Far i himmelen. Da kan vi gå inn i de vanskelige situasjonene.

Vi som lever i et kristent fellesskap har et bestemt forhold til Gud og hans gjerning i verden. Når vi kommer sammen er det ikke bare for å møte hverandre, men også for å møte Gud.

Bibelversene på første nyttårsdag handler om å erfare guddommelig nærvær. Den oppstandne Jesus Kristus er nærværende blant oss som samles i hans navn.

For hvor to eller tre er samlet i mitt navn, der er jeg midt iblant dem, sier Jesus.

Det kristne fellesskapet vi lever i er ikke bare et nødvendig middel for å få del i Jesu nærvær, det er i seg selv det sted der Jesus er til stede.

Når vi som forkynner det som har blitt overlevert oss i de bibelske bøkene skjer det i tro på Jesu løfte om at de som hører også vil høre Jesus sin «stemme».

Det å være samlet i Jesu navn handler om at vi samler oss om budskapet om Jesu, den han er og det han har gjort for oss.

Å være sammen i kirken eller på bedehuset er en god start på det nye året.

Last flere relaterte artikkler
  • Allehelgensdag – Hvem er de salige?

    Allehelgensdag – 5.11.2023 Matt 5,1-12 Da Jesus så folkemengden, gikk han opp i fjel…
  • 3 søndag i påsketiden

    3 søndag i påsketiden – 23.04.2023 Joh 10,11-18 Jeg er den gode gjeteren. Den gode g…
  • Den spedalske

    18. søndag i treenighetstiden 13 oktober 2019 Mark 1,40-45 En mann som var spedalsk, kom t…
Last flere av Kåre Skråmestø
Last flere inn Søndagskommentar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Se også

4. søndag i påsketiden

4 søndag i påsketiden – 21.04.2024 Joh 13,30-35 Photo by John Towner Da Judas hadde …