Hjem Sommerordet 2017 Et takknemlig hjerte

Et takknemlig hjerte

4 min lest
0
0
1,590

received_10155496954795928Gud elsker oss inderlig, men selv inderlig kjærlighet har visse forventninger. Hvis jeg sier til min kone at jeg elsker henne, forventer hun at jeg står til ansvar for mine ord gjennom å være trofast. Man kan se hvem som virkelig har forstått Guds kjærlighet, og som virkelig har blitt berørt av Jesus. De tjener han inderlig av et takknemlig hjerte.

Det er mange eksempler i bibelen på mennesker som ble berørt av Jesus, og erfarte Guds kjærlighet. Hva var deres reaksjon etter møtet med Jesus? Peters svigermor var syk og lå med høy feber. Jesus kom til Peters hus og helbredet henne, videre fortelles det i Lukas 4, 39

Han bøyde seg over henne og truet feberen, og den slapp henne. Straks sto hun opp og stelte for dem.”

 

Senere I Lukas evangelium kan vi lese om forskjellige kvinner som opplevde å bli berørt av Jesus. og noen kvinner som var blitt helbredet for onde ånder og sykdommer. Det var Maria med tilnavnet Magdalena, som sju onde ånder hadde fart ut av,  3 Johanna, som var gift med Kusa, en forvalter hos Herodes, og Susanna og mange andre. Med det de eide, hjalp de Jesus og de tolv.” Lukas 8, 2-3

Få med dere disse kvinnenes reaksjoner etter å ha blitt møtt av Jesu kjærlighet – villig tjeneste. Har vi et villig hjerte som tjener Gud med takknemlighet? Paul sier til menigheten i Roma;

“Derfor formaner jeg dere ved Guds barmhjertighet, søsken: Bær kroppen fram som et levende og hellig offer til glede for Gud. (…)” Romerne 12, 1

Paulus sin motivasjon til å tjene Gud var gjennom hans forståelse av den nåden Gud hadde gitt han, og synden i hans eget liv. Akkurat som med kvinnen i Lukas 7, 36-39 som forstod hvor syndig hun var men også hvor stor Guds nåde var, at hun tjente Jesus og ydmyket seg selv gjennom å vaske føttene hans med håret sitt. Når en selvrettferdigjort religiøs leder stilte spørsmål ved at Jesus ville ha noe med en slik syndig kvinne å gjøre svarte Jesus

Derfor sier jeg deg: Hennes mange synder er tilgitt, derfor har hun vist stor kjærlighet. Men den som får lite tilgitt, elsker lite.” Lukas 7, 47

Hun forstod at hun var en syndig kvinne, men hun forstod seg også på Guds kjærlighet og nåde. Hennes respons på å bli berørt av Jesu kjærlighet var å tjene med et takknemlig hjerte.

Mvh. Edward Major

Last flere relaterte artikkler
Last flere av Edward
  • En siste hilsen for sommeren

    Sommer ordet er over for denne gangen. Nå er september her med klar luft og blader i mange…
  • Når det er tungt

    Noen ganger opplever mange av oss at vi er så sliten at vi ikke orker å åpne bibelen en ga…
  • Sann visdom

    I jakobs brev kom jeg over en tekst om sann og falsk visdom. For meg ble dette en oppvekke…
Last flere inn Sommerordet 2017

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Se også

4. søndag i påsketiden

4 søndag i påsketiden – 21.04.2024 Joh 13,30-35 Photo by John Towner Da Judas hadde …