10 min lest
0
0
139

natur-tre1Joh 10,11-18

Jeg er den gode gjeteren. Den gode gjeteren gir livet sitt for sauene. Men den som er leiekar og ikke gjeter, og som selv ikke eier sauene, han forlater dem og flykter når han ser ulven komme, og ulven kaster seg over dem og sprer flokken. For han er bare leiekar og har ingen omsorg for sauene. Jeg er den gode gjeteren. Jeg kjenner mine, og mine kjenner meg, slik som Far kjenner meg og jeg kjenner Far. Jeg gir livet mitt for sauene. Jeg har også andre sauer, som ikke hører til denne flokken. Også dem må jeg lede. De skal høre min stemme, og det skal bli én flokk og én gjeter.

Far elsker meg fordi jeg gir livet mitt for siden å ta det tilbake. Ingen tar mitt liv, jeg gir det frivillig. For jeg har makt til å gi det og makt til å ta det tilbake igjen. Dette er oppdraget jeg har fått av min Far.

 

Jesus var opptatt av den andre. Ikke seg selv. Når han møtte den andre hendte det at han syntes synd på den han møtte. Jesus sier blant annet – de var forkomne og hjelpeløse som sauer uten gjeter.

Det vesle jeg vet om sauer er at en sau uten tilsyn blir fort redd. Er sauen lenge uten ledelse blir sauen fort vill. Sauen har også en underlig evne til å tulle seg bort. Profeten Jesaja skriver i kapittel 53: Vi for alle vill som sauer, vi vendte oss hver vår vei. Sauen søker ikke redning når den er i fare. Fryser sauen, står den rolig til den fryser i hjel. Det sies at en sau kan snø ned uten å røre seg og roper aldri etter hjelp. Blir sauen angrepet av andre dyr blir den hjelpeløs og forsvarer seg dårlig.

 

Ikke tvil om noe annet at Jesus i gitte situasjoner brukte denne sammenligningen med sauer på de menneskene han møtte.

 

Det hender jeg har noen saueopplevelser. Der jeg kan si til meg sjøl: «jeg har tullet meg bort». Eller at jeg nesten blir forsvarsløs og ikke klarer å forsvare meg mot det som rett og slett er av det onde. Det er noen særtrekk i meg som jeg så gjerne skulle ønske jeg ble kvitt.

 

I vår tid opplever noen av oss lengsel etter noe som er tapt. Vi spør etter godt lederskap, om det nå er i samfunnet, på arbeidsplassen, i hjemmet, i menighet og i Den norske kirke. Det ropes etter en hyrde. En som kan lede.

 

Det er mange hyrder å velge i. Hyrder som lover lykke, som lover harmoni. Hyrder som sier at en kan få det bedre. Bli mer vellykket. Bibelen snakker i søndagens tekst om leiekarer: Men den som er leiekar og ikke gjeter, og som selv ikke eier sauene, han forlater dem og flykter når han ser ulven komme, og ulven kaster seg over dem og sprer flokken. Mennesker i vår tid kan føle seg som jaget, rotløse, alene og skremt, når en utsettes for såkalte hyrder som i dagens tekst kalles for leiekarer.

 

Jeg er den gode gjeteren, sier Jesus til oss. Jeg gir livet mitt for sauene.

Jesus er den gode hyrde fordi han har noe helt unikt i sin egen natur. Han har makt og han har evne. Den Kjærligheten som Jesus har i seg har gitt han evne til å være hyrde.

 

Da Jesus i påsken led korsdøden og sprengte graven da viste han hva slags makt han var i besittelse av.

 

Når Jesus møter folk så gjør han det av en eneste grunn. Han leiter etter de som har tullet seg bort. Leiter etter sitt eget. Sin egen eiendom. Det han så dyrt har kjøpt.

 

Du og jeg er kjøpt av Jesus, og det hender at han må ut å leite etter oss.

Det er sikkert flere enn meg som har hatt dette bildet hengende over senga, der Jesus bærer sauen sin i sine faderlige omsorgsfulle armer. Dette er ikke bare et bilde. Det er sånn det er. Jesus bærer den som lever i troen på ham. Han tar vare på og passer på. Som hyrden skal han gjete sin hjord og samle lammene i sine armer. Han skal bære dem ved barmen og lede deres mødre varsomt, står det hos profeten Jesaja i det 40. kapittel (11).

 

Herren er min hyrde, jeg mangler ingenting, står det i Salme 23.

 

Lenger ut i det kapittelet som søndagens evangelietekst er hentet fra sier Jesus: Jeg gir dem evig liv, de skal aldri i evighet gå fortapt, og ingen skal rive dem ut av min hånd. Min Far, som har gitt meg dem, er større enn alle, og ingen kan rive dem ut av min Fars hånd.

 

Jesus sier til slutt i søndagens evangelietekst: Jeg har også andre sauer, som ikke hører til denne flokken. Også dem må jeg lede. De skal høre min stemme, og det skal bli én flokk og én gjeter.

 

Disse andre er de som enda ikke har hørt om Jesus. Dette er en misjonsbefaling. Vi har et oppdrag. Nye generasjoner og nye folkeslag må få høre om Jesus. Vi skal forkynne. Det er noen som venter på oss. Som venter på Gud og som har åndelig lengsel i seg. Det oss Gud vil bruke for å møte disse menneskene.

  • img_0566

    Domssøndag/Kristi kongedag

    Matteus 25,31-46 Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, d…
  • vann1

    24. Søndag i treenighetstiden

    Matteus 18,1-6 og 10-14 Nettopp da kom disiplene og spurte Jesus: «Hvem er den største i h…
  • loppebord

    Bruktmarked/Loppemarked

    Bruktmarked/Loppemarked Velkommen til Bruktmarked/Loppemarked i andre etasje, Bussedalen 1…
Last flere relaterte artikkler
  • hender-bibel1-2

    Bots og bønnedag

    Lukas 13. 22-30: På reisen til Jerusalem dro Jesus fra by til by og fra landsby til landsb…
  • Jesus Taler

    3. søndag i treeningstiden

    Markus  10.13 -16: De bar små barn til Jesus for at han skulle røre ved dem, men disiplene…
  • Illustrasjon Nikodemus 1273318509[1]

    2. søndag i treenighetstiden

    Joh 3,1-13 Det var en mann som het Nikodemus. Han var fariseer og en av jødenes rådsherrer…
Last flere av Kåre Skråmestø
Last flere inn Søndagskommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Se også

Domssøndag/Kristi kongedag

Matteus 25,31-46 Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, d…