Samboerskap. Kjærlighet med bakdøra åpen

<<Tilbake..>>

I framveksten av nye samlivsformer har det tradisjonelle ekteskapet mellom mann og kvinne blitt satt under et stort press. Med en statistisk skilsmisserisiko som nærmer seg 50 % for nye ekteskap, gjennomlever vår kultur en stor relasjonell krise, en usikkerhet som ikke minst både rammer og preger en oppvoksende generasjon av barn og unge.
Skilsmisseraten er høgere for andre og tredje gangs ekteskap enn for første.

 

(30.12.2007)

“Bakdøra åpen”
Omfanget av samboerforhold er en særlig utfordring. Ut fra sin idé er samboerskap en lite forpliktende samlivsform som har lagt til rette for “kjærlighet med bakdøra åpen”. I følge all statistikk fungerer ordningen også slik. Det store flertall av inngåtte samboerskap oppløses. Oppløsningsraten av samboerskap med barn er tre ganger så høg som raten for ekteskap med barn. En vesentlig større del av ekteskap som starter med samboerskap oppløses om vi sammenlikner med samliv som starter med ekteskap.

Bibelen
Samboerskap møter ikke Bibelens eller samfunnets forutsetninger til å kalles ekteskap (noe som også er samboerskapets idé), fordi det verken har livslang forpliktelse eller en tilfredsstillende offentlighet. Samboerskap er etter sin hensikt en privatisert samlivsform. I lengden vil det svekke samfunnets fundament.

Livslang forpliktelse
Jesus gjentar i Matt 19,4-6 skapelsesfortellingens basis for samlivet: En livslang forpliktelse som ikke skal brytes ved skilsmisse. Og alt dette innenfor rammene av en samfunnsinstitusjon. Dette kaller han ekteskap, på gresk gamos. Apostelen følger opp dette når han sier at de som ikke kan leve avholdende, skal gifte seg(1 Kor 7,36).

Josef og Maria
I fortellingen om Maria og Josef ser vi hvor viktig dette var. Deres forlovelse var juridisk mer forpliktende enn et ekteskap er i dag. Likevel problematiserer Maria sin forestående graviditet ved å si at hun ikke har noen mann (Luk 1,34). I pakt med det hennes sønn seinere lærer oss (Matt 5,27, jfr. den tidligere oversettelsens note om forståelsen av ordet hor, på gresk porneia), ser hun på seksualliv løsrevet fra ekteskapsinstitusjonen som synd.

Uforenlig med Guds vilje
Paulus ber oss på samme måte om å finne oss ektefeller i hellighet og ære ved å avstå fra hor (1 Tess 4,3-5), og Hebreerbrevets forfatter formaner oss til å verne om ekteskapet så vi ikke skitner til samlivet (Hebr 13,4).
Fordi Bibelen knytter seksuelt samliv eksklusivt til ekteskapet, forkynner og veileder vi til oppgjør med samboerskap som brudd på Guds vilje. Ut fra Bibelen er samboerskap uforenlig med et liv i Jesu etterfølgelse. Å følge Jesus er utfordrende, og noen ganger veldig vanskelig når vi går motstrøms i forhold til kulturen.

Kjærlighet og tydelighet
Dette krever høg bevissthet av oss; og det krever av oss at vi er kloke i møte dem som gjør andre valg enn vi lærer i Guds ord. Den tydelige Jesus lærte oss å møte mennesker med uforbeholden kjærlighet. Jeg tror at det må være mulig å kombinere disse to: romslig kjærlighet og tydelig bibelsk veiledning. Det siste står ikke i motsetning til det første. Guds gode ordninger er til vårt beste. Derfor sier også Jesus at summen av budene er kjærlighet.

Rolf Kjøde