Luk 14,15-24
Det store gjestebudet.
En av gjestene som hørte dette, sa til ham: «Salig er den som får sitte til bords i Guds rike.» Men Jesus sa til ham:
«Det var en mann som ville holde et stort gjestebud, og han innbød mange. Da tiden for gjestebudet kom, sendte han tjeneren sin av sted for å si til de innbudte: ‘Kom, for nå er alt ferdig!’ Men de begynte å unnskylde seg, den ene etter den andre. En sa: ‘Jeg har kjøpt et jordstykke og må gå ut og se på det. Vær så vennlig å ha meg unnskyldt.’ En annen sa: ‘Jeg har kjøpt fem par okser og skal ut og prøve dem. Vær så vennlig å ha meg unnskyldt.’ Og en tredje sa: ‘Jeg har giftet meg, derfor kan jeg ikke komme.’ Tjeneren kom tilbake og fortalte dette til herren sin. Da ble husherren sint og sa til tjeneren: ‘Gå straks ut på byens gater og torg og hent inn de fattige og uføre og blinde og lamme.’ Tjeneren kom tilbake og sa: ‘Herre, jeg har gjort som du sa, men det er ennå plass.’ Da sa herren til tjeneren: ‘Gå ut på veiene og stiene og nød folk til å komme inn, så huset mitt kan bli fullt. For det sier jeg dere: Ingen av dem som var innbudt, skal få smake festmåltidet mitt.’»
Det gjennomgående temaet denne søndagen er gjestebudet. Profeten Jesaja bruker gjestebudet som bilde på Guds frelse av folkeslagene, der døden ikke skal være mer, og jubel og glede skal erstatte tårer og skam. Bildet dukker opp i Bibelens siste bok når Johannes ser og hører den store forsamlingen i himmelen, som er samlet til Lammets bryllup. Og Jesus bruker gjestebudet som bilde på Guds rike, i dagens evangelietekst.
Gjestebudet, eller festmåltidet, har de fleste av oss erfaringer med, både som vertskap og gjest. Bildet gir oss mulighet til å se Guds rikes komme både fra Guds og vår egen side. Vertens strev med å forberede og gjøre alt i stand. Og spenningen: Vil de innbudte komme? Slik ser det ut fra Guds side. Jesus har ordnet en plass for oss ved det store gjestebudet, ved sin død og oppstandelse. Så kommer vi?
Og gjester som ikke vet hva de vil. Jesus bruker dette frelseshistorisk: De innbudte gjestene er Israelsfolket som avviser ham som kommer med Guds rike, og ikke vil være med. Og at invitasjonen går videre til nye grupper mennesker. Men utfordringen er stadig aktuell. Forleden leste jeg i magasinet Agenda 3:16 om invitasjoner på sosiale medier til fester og arrangementer, der man kan trykke på 3 svaralternativ: ”Kommer”, ”kommer ikke”, og ”kommer kanskje”. Det siste alternativet er mye brukt og uttrykker et trekk ved vår tid: Det uforpliktende livet, der vi kvier oss for å gi endelige svar, i frykt for at det kanskje dukker opp bedre alternativ.
Måltidet er et sentralt bilde i Bibelen på Guds frelse. Og sentralt i Kristi kirke står også et måltid. Nattverdens måltid, som en forsmak på det store gjestebudet. Der lyder det: ”Kom, for alt er gjort ferdig.” Og vi kan erfare og kjenne at dette er retningen for våre liv, på vei mot gjestebud, her og nå og siden i evigheten.