logo
Vi sprer kunnskap om Jesus og kristen tro
Startsiden> Barn & Familie> Familietekster> Langfredag del 1

Page info

Skrevet av Jesusnett Dato24-03-16 10:57 Treff647 Kommentar0
 

Innhold

Langfredag


Vi kaller denne dagen for langfredag. Det er fordi det skjedde så mye at det nesten ikke var tid til å sove. Det er natt til fredag, og Jesus og disiplene er i en hage som heter Getsemane. Hvorfor var de ute på natta? Det er et godt spørsmål. Jesus greide ikke å sove. Han tok med seg vennene sine ut i parken for å be. Tror du disiplene greide å holde seg våkne?

 

Vi kan be når som helst og denne natten trengte Jesus å be, og han fikk med seg vennene sine.  Jesus spurte disiplene om de kunne be og holde seg våken sammen med han. Jesus visste at noe vanskelig skulle skje med dem og med han. Han gikk noen meter fra dem og la seg ned på kne for å be. Denne gangen var Jesus redd. Han var redd for å bli forlatt av Gud. Så han spurte Gud om å få slippe å dø på korset, men så la han til: ”ikke som jeg vil men som du vil”.

 

Da Jesus kom tilbake til disiplene, var klærne hans skitne, magen og knærne var dekket av jord og støv for han hadde ligget på bakken og bedt til Gud. Disiplene  sov, så da ble Jesus veldig lei seg og sa til dem. Kunne dere ikke greie å holde dere våkne en time for min skyld. Disiplene prøvde, men øynene deres var så tunge av søvn at de sovnet enda en gang.

Men plutselig våknet disiplene av bråk og oppdaget at mange soldater kom inn i hagen sammen med Judas, en av disiplene til Jesus, som gikk først og viste dem veien. Judas prøvde å gi Jesus et kyss på kinnet som hilsen, men da sa Jesus: "forråder du menneskesønnen med et kyss?" De andre disiplene som var med Jesus forsto hva som kom til å skje, så de ville forsvare Jesus. De tok frem sverd og var klare til å sloss. En av dem var kjemperaskt og hogde av øret til en tjener av øverstepresten.

 

Da sa Jesus stopp. Han tok opp øret fra bakken og satte det på plass igjen. Han som fikk øret sitt tilbake, ble veldig overrasket. Men ut fra fortellingen sa han ingenting. Jesus gjorde et under rett foran øynene på dem alle sammen! Men det virket som de ikke så det. Hvorfor så de ikke underet og hvorfor så de ikke hvem Jesus var?

 

Det er litt vanskelig å forstå. Men noen ganger er det slik at vi mennesker ikke vil forstå, for vi har bestemt oss for hva vi vil tro eller ikke tro, eller hva vi synes er det beste. Har du opplevd det noen gang? Når jeg var liten sa foreldrene mine at jeg måtte holde begge hendene mine på sykkelstyret når jeg syklet. Jeg  synes jeg var så flink til å sykle uten hendene på styret at jeg mente jeg hadde rett. Men det hadde jeg ikke, og det oppdaget jeg ikke før det gikk galt. Jeg syklet inn i et piggrådgjerde og skadet meg. Da var det som øynene mine ble åpnet, og jeg kunne se at det foreldrene mine sa var rett, og at de sa det fordi jeg ikke skulle skade meg selv eller andre og fordi de er glad i meg. 

 

Slik er det med Jesus vi vet at han er Guds sønn og døde for oss. Men om det skal bety noe for oss må vi tro på det og si ja til han.

Soldatene tok så med seg Jesus, disiplene ble så redde at de sprang sin vei. Men det var en som fulgte etter et stykke bak… Mye mer skjedde langfredag… følg med videre i påskemysteriet.

 

v/Mary Anette Skaaheim


0

Kommentar liste

Ingen kommentar

Jesusnett er tilsluttet Normisjon.
Vi er forpliktet på Bibelen og den evangelisk lutherske bekjennelse.
Tekster kan fritt kopieres om de publiseres uavkortet og forfattere og nettstedet oppgis.
Bilder og illustrasjoner kan bare benyttes etter nærmere avtale.
Henvendelser rettes til maryanette@skaaheim.com.
Gaver til vårt arbeid for å spre Jesu ord mottas med stor takknemlighet!

Gavekonto: 1503 73 41190
Jesusnett er et misjonsprosjekt i Normisjonen.

Du finner oss i
Normisjonens prosjektkatalog
Jesusnett
Copyright © jesusnett.com. Alle rettigheter reservert.