logo
Vi sprer kunnskap om Jesus og kristen tro
Startsiden> Påskemat> Norge> Urtebrød til Påske

Page info

Skrevet av Jesusnett Dato12-03-16 23:15 Treff483 Kommentar0
 

Innhold

Urtebrød til påske

Da jeg fikk min egen familie, prøvde jeg å finne mine egne tradisjoner til påske. Vi spiser grovt brød til vanlig, men til fest kan det smake med litt fint brød. Noen ganger blander jeg litt havre inn i brødet. Min første påske mat-tradisjon var urtebrød. Det er en helt vanlig brødoppskrift som du tar ferske hakkede urter inni.

 Utrolig flott når man deler det i skiver.  

 

5 dl Melk (kan bruke vann også, blir litt mer smak i brødet med melk)

3ss margarin - smør eller olje

½ pakke gjær

½ ts salt

2 ts sukker

10-12 dl hvetemel eller finbakstmel

(evt. bytte ut 2 dl med havregryn)

Dette er en god grunnoppskrift som jeg har hentet fra 4H boka til barna mine for 20 år siden. Den er til 2 brød, men kan også brukes til 16, horn, 20-24 rundstykker, 30-40 kuvertbrød, 3 vanlige pizza bunner. Utrolig god deig å jobbe med.

Ferske urter, det du liker. Basilikum, timian, oregano, gressløk eller bladpersille. Bruk for eksempel et par bunter eller så mye du ønsker

Trinn for trinn

   ·      Ta alt det tørre i en bolle, også tørr-gjæren

   ·      Varm melken opp til 37 grader (lunken)

    ·      Bland inn melken i melet og rør godt sammen til du får en smidig deig.

   ·      Dekk bollen til med plast og la den stå i romtemperatur i ca 20-30 min, deigen skal heve til den blir myk og svampete, omtrent dobbelt så stor.

   ·      Ta deigen ut av bollen på bakebordet. Jeg synes denne deigen er god å jobbe med ved  å ta olje på hender. Elt deigen godt og del dem i to like deler. Det kan hjelpe å ha en vekt å veie stykkene på. Kjevle ut de to deigemnene som om du skal lage pizza ca 1 cm tykkelse

·      Fordel de hakkede urtene utover stykkene, om du ønsker litt krydder smak så tar du på det du liker.

·      Rull brødet sammen som en rullekake

·      Brett inn endene og plasser deigen i en godt smurt brødform, husk å smøre kantene

·      Etterhev brødet på et lunt sted i ca 20-30 min, det er klart når det har hevet seg til dobbelt størrelse

·      Pensle brødet med kaffe, vann eller melk. Eller ikke pensle det, da blir det en mattere overfalte

·      Brødet stekes på nederst i ovnen på 250 grader i 20-30 min. Det ferdigstekte brødet skal kjennes lett, og det skal lyde hult når du banker lett på skorpa.

·      Ta brødet forsiktig ut av formen. Avkjøl på rist.

0

Kommentar liste

Ingen kommentar

Jesusnett er tilsluttet Normisjon.
Vi er forpliktet på Bibelen og den evangelisk lutherske bekjennelse.
Tekster kan fritt kopieres om de publiseres uavkortet og forfattere og nettstedet oppgis.
Bilder og illustrasjoner kan bare benyttes etter nærmere avtale.
Henvendelser rettes til maryanette@skaaheim.com.
Gaver til vårt arbeid for å spre Jesu ord mottas med stor takknemlighet!

Gavekonto: 1503 73 41190
Jesusnett er et misjonsprosjekt i Normisjonen.

Du finner oss i
Normisjonens prosjektkatalog
Jesusnett
Copyright © jesusnett.com. Alle rettigheter reservert.