logo
Vi sprer kunnskap om Jesus og kristen tro
Startsiden> Påskeartikler> Påskedag> Oppstandelsen

Page info

Skrevet av Jesusnett Dato12-03-16 00:24 Treff889 Kommentar0
 

Innhold

Oppstandelsen


 “Jeg har sett Herrren!”

Det er utrolig hva døden kan gjøre med folk! Med kunstnere for eksempel. Noen av dem blir berømte etter sin død.
Først da ser man ordentlig på bildene deres eller leser det de har skrevet en gang til, og skjønner at de var genier.
Så er det som om de lever evig gjennom kunsten. Men de er døde, sånn egentlig.

 

Glemt.

De fleste av oss vil ikke få navnene våre skrevet i noen skolebøker. Generasjonene som kommer etter meg, 

vil ikke få vite at nettopp jeg har levd.
Døden har en sånn effekt. Liv blir borte, håp blir borte og framtid blir borte.


Håpet er ute
?

Disiplene hadde ingen tro på at Jesus, da han døde, ville stå igjen som et historisk navn. Han fikk en tragisk død.

 Ja, det var tragisk at han døde.
Grunnen var at de hadde satset all sin tro, og etter hvert alt sitt håp, på han som egentlig så ut som et vanlig menneske.
At han ikke var som alle andre, hadde de mange eksempler på. Men da han døde, og døde på den måten han gjorde, 

forsvant alt håp, all framtid og all tro!
Disiplene stengte seg inne. Låste døren. Gjemte seg! Bare kvinnene i huset gikk til graven for å ”se sin Herre”.


Vitnesbyrdet.

Maria Magdalena kom tilbake med denne beskjeden: ”Jeg har sett Herren!” Ja, var det ikke derfor hun hadde gått til graven.
Likevel stråler ikke et menneske slik som Maria, bare ved å se et dødt menneske. Så fortalte hun videre at hun hadde sett han levende. Snakket med ham.


Over alle navn.

Jesus er ikke bare et kjent navn, men et kraftfullt navn i dag. Ikke fordi navnet hans står i mange bøker etter hans død, 

men fordi han lever etter å ha vært død!
Hadde han ikke stått opp igjen, ville han blitt glemt som alle oss andre. Men Maria så ham først. 

Så fikk disiplene se ham. Så mange andre.


Gå og fortell.

Deretter fikk hele verden se han som den oppstandne, som ikke døden kan holde på. Han som reiser de som stoler på han opp fra døden.
Han som ikke glemmer noen. For det er sånn som i hagen utenfor graven. Jesus så Maria først. Så fikk Maria se hvem han virkelig var.
Deretter fikk hun beskjed om å si det videre. ”Jeg har sett Herren!” Si det videre du også!

 

 

 Helge Skaaheim.

 

 

 

 

 


 


 

0

Kommentar liste

Ingen kommentar

Jesusnett er tilsluttet Normisjon.
Vi er forpliktet på Bibelen og den evangelisk lutherske bekjennelse.
Tekster kan fritt kopieres om de publiseres uavkortet og forfattere og nettstedet oppgis.
Bilder og illustrasjoner kan bare benyttes etter nærmere avtale.
Henvendelser rettes til maryanette@skaaheim.com.
Gaver til vårt arbeid for å spre Jesu ord mottas med stor takknemlighet!

Gavekonto: 1503 73 41190
Jesusnett er et misjonsprosjekt i Normisjonen.

Du finner oss i
Normisjonens prosjektkatalog
Jesusnett
Copyright © jesusnett.com. Alle rettigheter reservert.